REPORT ZE ČTVRTÉHO PODNIKU ZÁVODU V BRATRUŠOVĚ U ŠUMPERKA II.BRATRUŠOVSKÉ SERPENTINY

26.08.2013 22:43

O třetím víkendu v srpnu se konal další, v pořadí již čtvrtý z celkových šesti závodů letošní sezony seriálu Maverick Rescue Euro Cup. Závodilo se na trati známé teprve z loňské sezony, tedy alespoň co se novodobé historie týče. Po zhruba desetileté přestávce se tu znovu obnovila tradice závodů automobilů do vrchu. Bratrušov se nachází nedaleko Šumperka a jezdcům nabízí kvalitní a zajímavě členěnou závodní trať. Spodní část kopce je svými technickými pasážemi velmi náročná, zatímco druhá polovina kopce vyhovuje spíše těm, kteří mají rádi rychlé tratě. Prakticky každý si tu příjde na své. Zřejmě i proto má obliba tohoto kopce výrazně vzrůstající tendenci a letošního ročníku se zůčastnilo více jak 90 jezdců z několika evropských zemí.

 

Jak se dařilo těm nejlepším se dozvíte v následujícím souhrnu. Začneme tradičně historickými automobily. V nejslabší třídě, tedy HA1-1300 bylo pořadí po oba závodní dny stejné. Jezdce dělily zhruba třívteřinové rozdíly a výsledky jsou následující: Třetí místo obsadil Ján Mesároš s vozem Škoda 120S, druhý skončil Bohuslav Krejčí se Škodou Rapid a vítězství si z Bratrušova odvezl Milan Zelený se Škodou 130LR/A.

 

V tzv. "dvoulitrových historikách" už byly bitvy mezi jednotlivými jezdci výraznější a jejich časové rozdíly mizivější. Třetí místo v sobotu obsadil Martin Chytil se Škodou 120S. Před ním dojel na stříbrné příčce Stanislav Perdoch s Hondou CRX, kterému však dokázal v nedělním závodě Martin Chytil patřičně zatopit a odsunul jej na místo třetí a sám si tak vybojoval druhou pozici na stupních vítězů. Vítězem obou závodních dnů se stal Lukáš Tomeček s VW Golf I.

 

V nejsilnější třídě mezi historickými vozy se tentokrát sešli pouze dva účastníci. Tím rychlejším byl Libor Jelínek s vozem BMW 3.5 CSL, jehož vzhled, ale především zvuková kulisa fascinovala nemalé množství diváků. Druhý skončil Svatopluk Filgas s Fordem Sierra XR 4x4.

 

 

Mnohé zájemce o motorismus zaujmou i historické formulové vozy, pro které je v rámci seriálu Maverick Rescue Euro Cup vypsána samostatná kategorie. V ní na třetím místě dojel po oba závodní dny Jan Osladil s formulí Škoda MTX 1-01. Druhé místo obsadil Ondřej Chytil s vozem stejného označení. Vítězem celého víkendu se stal Jaroslav Surówka s formulí Mondial MTX 1-06.

 

Pojďme se nyní přesunout již mezi soudobé automobily skupiny S1, tedy jak známo vozy sice závodní, ale pouze s minimem povolených úprav oproti civilním vozům. Ve třídě do 1600ccm dojel na třetím místě Roman Povýšil se Suzuki Swift GTi, který však bohužel cíl nedělního závodu nespatřil. Druhý skončil po oba dny známý a stálý účastník závodů Ladislav Ázsóth s Citroenem Saxo. S vozem stejného typu i tovární značky si pro vítězství dojel Martin Zimák jezdící za tým KV Motorsport.

 

V silnější třídě mezi dvoulitry mezi sebou bojovali především Vilém Kašpar a Filip Cakl, kteří se společně střídali na voze Škoda Fabia RS. Rychlejší byl po oba dny Vilém Kašpar, který obsadil stříbrou příčku. Na Filipa Cakla tak zbyla bronzová medaile. Suvrénním vítězem se ve všech závodních jízdách stal Jaroslav Winter s vozem japonského původu z dílen Hondy, přesněji tedy Civic Type-R.

 

V kategorii S1+2000, tedy mezi vozy s obsahem vyšším než dva litry, případně i s přeplňovaným motorem se umístil na třetím místě Vlastimil Čepička s Mitsubishi Lancer EVO X. Druhé místo obsadil Radek Kowalski s BMW M3 a vítězem se stal bezkonkurenčně Bohuslav Vaněk s japonskou čtyřkolkou Mitsubishi Lancer EVO IX.

 

Nahlédneme-li pod pokličku pořadí v ryze závodních speciálech skupiny E1, dopadlo v nejslabších "jedenáctsetpadesátkách" následovně: O druhé místo bojovali Petr Vokurka a Petr Vokurka jr. s vozem Fiat Cinquecento. Stříbro si po oba dny vybojoval Petr Vokurka jr. a tak starší Petr Vokurka se musel spokojit s místem třetím. Vítězem po oba závodní dny se stal Vladimír Hradil s vozem Škoda 110R a nejrychlejším časem 1:53.51

 

Hojně obsazená třída E1-1400 slibovala vyrovnané a nelítostné souboje mezi jednotlivými závodníky. Není tedy divu, že pořadí mezi prvním a druhým závodním dnem doznalo značných změn. V sobotu třetí Jiří Filipín se Suzuki Swift GTi spadl v neděli o příčku níže na "bramborovou" medaili. Místo něj se dokázal ze sobotního čtvrtého vyhoupnout na místo třetí brněnský jezdec Dušan Maleňák se Škodou 130LR/H. Tuhý boj byl také o příčku nejvyšší, kde si mezi sebou nedarovali ani desetinku Lukáš Studený se Škodou 110R a Josef Žák se Škodou 100. V sobotním souboji vyšel lépe právě Josef Žák, který se tak mohl radovat z vítězství. Ne však na dlouho. V neděli se dokázal na stupínek nejvyšší probojovat zmíněný Lukáš Studený a Žák se tak musel spokojit s druhým místem.

 

Bojovalo se i v silnější třídě E1-1600, kde mezi sebou náhaněli každou desetinku v sobotu třetí Vojtěch Macek se Škodou 1500R a druhý Vlastimil Sedláček s Hondou Civic. V neděli bylo jejich pořadí přesně opačné a rychlejší než tito dva jezdci byl už pouze Jiří Meduna s Peugeotem 106, který vyhrál po oba závodní dny.

 

Napínavá byla již tradičně i třída dvoulitrů, kde obsadil třetí příčku Václav Fibich s Opelem Corsa. Ten se však po celý víkend potýkal s technickými problémy jeho Opelu. O vítězství se dělili Petr David, který jej dokázal vybojovat v sobotu a Jan Eliáš, který v nedělí zvítězil rozdílem pouhých čtyřech desetin.

 

 

Zajímavou podívanou byly pro diváky jistě i silné vozy kategorie E1+2000, kde většinou startují "mnohasetkoňové" speciály. Nejinak tomu bylo i tady. Mezi trojici nejlepších se dokázal probojovat  známý český hokejista Filip Kuba, který si na léto odskočil ze zámoří a zůčastnil se několika automobilových závodů včetně Maverick Rescue Euro Cupu. Druhý skončil po oba dny letošní nováček seriálu Václav Černín pilotující poprvé v kariéře Mitsubishi Lancer Evo 9. Stejný vůz pilotoval i vítěz kategorie Petr Hrabal, oba za tým KV Motorsport.

 

Extrémně upravené vozy, ze kterých zůstala původní jen tzv. silueta mají svoji kategorii pod názvem E2SH. Jedná se obvykle o speciálně vyvinuté prototypy. Třetí místo zde obsadil Lukáš Muller se Škodou 100. Druhý skončil Pavel Kotek s BMW M3 a vítězem se stal Radek Kolbábek s Fordem Sierra 4000, pro kterého to byl letošní první závod z důvodu stavby nového motoru. Nový motor se evidentně povedl a Radek se tak může radovat z vítěství v obou závodních dnech.

 

Třída S2 měla pouze dva jezdce střídající se na voze KTM X-Bow. Byla to Joanna Madrian, která skončila po oba závodní dny druhá a Johnny Zweimueller, který si z Bratrušova odvezl dva poháry za vítězství.

 

 

Dostáváme se tak postupně až mezi formulové vozy, které jsou stejně jako ty sériové nebo závodní prototypy rozděleny do tříd podle objemu motoru. Nejslabší třída E2/C-1600 patřila po celý víkend Aleši Mlejnkovi s formulí Gloria C8F, který se stal bezkonkurenčním vítězem. Za ním skončil na druhém místě Lukáš Váchal s Formulí Kart Yamaha 1000 a třetí skončil Ondřej Váchal se stejným vozem, který však kvůli technickým problémům nedokončil poslední nedělní jízdu.

 

V kategorii dvoulitrových formulí spatřili šachovnicovou vlajku v cíli pouze dva jezdci. Druhý skončil Jan Osladil s Formulí Delta 2 a vítězem se po oba dny stal Karel Moural s Raltem 36.

 

 

Dva jezdci obsadili také nejsilnější třídu formulí s obsahem motoru nad dva litry. Druhý skončil v sobotu Josef Hlavinka s Formulí Lotus a vítězem se stal Ferdinand Madrian s Normou M20F. Ten však v neděli nedokončil první závodní jízdu, neboť se již v první zatáčce otočil "do hodin" a nebylo mu umožněno startovat do druhé jízdy. Vítězství si tedy odvezl Josef Hlavinka.

 

Pojďme si tedy ještě na závěr shrnout absolutní pořadí deseti nejrychlejších jezdců bez rozdílu kategorií, tříd či objemu motoru. TOP 10 uzavíral v sobotu Pavel Kotek s BMW M3, který se v neděli posunul na místo deváté, kde zastoupil sobotní umístění Petra Davida, který spadnul až na místo jedenácté. Na desátou příčku se v nedělním závodě probojoval Jan Eliáš se Škodou Octavia. Osmý skončil v sobotu Josef Hlavinka, který však v neděli spadnul o několik příček níže na místo dvanácté a přenechal tak své umístění Karlu Mouralovi s Raltem 36.V sobotu sedmý Jaroslav Surówka přenechal svoji příčku v nedělním závodě Lukáši Váchalovi s Formulí Kart Yamaha 1000. Šesté místo udržel po oba dny již zmíněný hokejový reprezentant ČR Filip Kuba se Subaru Impreza STi. Páté místo obsadil v sobotu Václav Černín, který dokázal v neděli poskočit natolik, že vystoupil na třetí příčku na stupních vítězů. Čtvrté místo obsadil již zmíněný vítěz třídy E2SH Radek Kolbábek se Sierrou 4000. Třetí skončil v sobotu Petr Hrabal, který nestačil tempu formulových jezdců, tedy druhému Aleši Mlejnkovi a absolutnímu vítězi sobotního závodu Ferdinandu Madrianovi z rakouska s Normou M20F. Ten však kvůli zmíněné komplikaci v první závodní jízdě v neděli nedojel a Aleš Mlejnek se tak mohl radovat z absolutního vítězství, stejně tak jako Petr Hrabal, který se posunul na místo druhé.

 

Tím jsme se dostali do samotného závěru této reportáže z II. Bratrušovských serpentin a nezbývá než poděkovat jezdcům za vzorné chování v depu, pogratulovat k dosaženým výkonům a stejně tak poděkovat organizátorům za skvěle zvládnutou organizaci i bleskové řešení některých komplikací. Nezbývá než doufat, že se v příštím roce sejdeme minimálně ve stejně tak hojném počtu jako letos a budeme pokračovat v nově vznikající tradici v Bratrušově.

 

Závěrem Vás všechny co nejsrdečněji zveme na pátý podnik seriálu MREC, který se pojede v Divákách u Hustopeč ve dnech 14.-15.09.2013

foto: David Grus

video: Vladimír Grus